Stedets historie

Skolens hovedbygning og område rummer en lang og spændende historie. Tilbage i 1944 fungerede bygningen, som funktionærbolig for de daværende sygeplejere, der arbejdede på det dengang eksisterende Kysthospital.

Kysthospitalet var et sanatorium, der i en årrække fra 1902 behandlede  børn, der led af  lungetuberkulose. Det åbne landskab med frisk havluft og dejlig badestrand, var ideelle forhold til helbredelse af brystsyge børn.

Vi overtog bygningerne i 1977 og drev dengang efterskole og friskole med flere hundrede elever.

Da Juelsminde Dagskole blev etableret i 2005 fik bygningerne en gennemgribende renovering. Arkitekten Jørn Utzon sørgede for at realisere vores ønske om lyse, rummelige og inspirerende lokaler, der trækker naturen helt ind i klasseværelserne.

Vi fik dengang også bygget en stor træterrasse, der i dag fungerer som et naturligt samlingspunkt midt i vores pragtfulde park.

I dag drives skolen som et alternativt skoleliv til den danske folkeskole for børn og unge, som nyder godt af et roligt, nærværende og struktureret læringsmiljø, hvor der fokuseres på elevens individuelle ressourcer. Her er det menneskers udvikling, der er vigtig – både personligt, socialt og fagligt.

“Kend din landsby” har udgivet en fin artikel fra perioden.