STU med individuelt fokus

– En særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse

Målgruppen for STU

STU på Juelsminde Dagskole henvender sig til unge mellem 16-25 år, som på grund af fysiske, psykiske eller mentale udfordringer ikke kan gennemføre en almindelig ungdomsuddannelse. Målgruppen omfatter:

• Unge med ADHD og autismespektrumforstyrrelser, som kan indgå i den eksisterende målgruppe.
  • Unge med kognitive funktionsnedsættelser.
  • Unge med etnisk minoritetsbaggrund, der oplever uløste integrationsproblemer eller udfordringer med at opbygge en dansk kulturpraksis.
  • Unge med store skolemæssige problemer på grund af indlærings-, koncentrations- eller adfærdsmæssige vanskeligheder.
  • Socialt udsatte unge, der har oplevet omsorgssvigt fra tidlig barndom.

Individuelt tilpasset undervisning

På STU Juelsminde Dagskole er der fokus på den enkelte studerendes ressourcer og interesser. Uddannelsen tilpasses løbende over en treårig periode, så den matcher de studerendes forudsætninger og udviklingsbehov. De unge kaldes “studerende,” da de er i gang med en ungdomsuddannelse og ikke længere blot elever.

Undervisningen bygger på en helhedsorienteret tilgang, hvor både teoretisk og praktisk læring prioriteres. Formålet er ikke kun at uddanne de studerende til noget, men også at udvikle dem som mennesker. Fokus er på, at de unge ikke blot skal overleve, men trives og leve et godt liv.

Vores pædagogiske tilgang

Vi arbejder ud fra en Low Arousal pædagogik, der er præget af en ikke-konfronterende tilgang. Vi tilpasser skema og skoledag i tæt dialog med de studerende for at sikre, at deres skolegang er meningsfuld og motiverende. Vi forventningsafstemmer med dem, så de kan få det bedste ud af deres forløb.

Fysiske rammer og faciliteter

STU Juelsminde Dagskole ligger i naturskønne omgivelser på en firelænget gård med træværksted, autoværksted, et kreativt / sansemotorisk rum med plads til fordybelse, massage eller anden sansemotorisk træning, fitnesslokale og adgang til en sportshal. Lokalerne er fleksibelt indrettet for at tilgodese de studerendes forskellige behov – eksempelvis med stimuli-fattige rum for dem, der har behov for ro og visuel guidning for de, der har behov for det. Der er gode muligheder for både enkeltundervisning og klasseundervisning. Vores rammer tilstræber at fremme de studerendes muligheder for udvikling og læring. Dette omfatter også det psykiske og æstetiske miljø.

Optagelse og praktiske oplysninger

Optagelse sker løbende, og der er plads til 15 studerende ad gangen. STU Juelsminde tilbyder ikke bosted, men skolen har fokus på at skabe trygge og inspirerende omgivelser, hvor de studerende kan udvikle sig personligt og fagligt.

Vi har kvalitetsaftaler med Billund Kommune,  Kolding Kommune, Hedensted Kommune, Fredericia Kommune, Vejen Kommune og Vejle Kommune.

KONTAKT OS I DAG

Har du spørgsmål, så tøv ikke med at kontakte os.

Linjer og valgmuligheder

Vi tilbyder forskellige linjer, der er designet til at vække de studerendes interesse og motivation. Linjerne kan skiftes undervejs, så de studerende kan prøve forskellige retninger. De aktuelle linjer inkluderer:

FRA JORD TIL BORD

VALGFAG

Landbrug, Fødevareproduktion og Catering: Denne linje fokuserer på fødevareproduktion, catering og landbrugsrelaterede opgaver. Der tilbydes praktikker og kurser, herunder traktorkørekort og hygiejnebevis.

Valgfag: Der tilbydes også valgfag som idræt, musik, teater, kunst, motocross og kreative fag.

SEJLADS & VEDLIGEHOLD

VÆRKSTEDER & TRANSPORT

Sejlads og Maritim Linje: Med adgang til skoleskibet Sirocco kan de studerende lære maritime færdigheder, tage speedbådscertifikat og duelighedsbevis.

Mekaniker- og Transportlinjen: Her får de studerende erfaring i mekanikerfaget på skolens veludstyrede værksted. Der er mulighed for at tage kørekort og få praktisk erfaring som chauffør.

STU Håndbog & Årsprogram

Vores håndbog indeholder nyttige informationer, der er gode at have når du går på STU Juelsminde.

Tryk på linket herunder og kig indenfor.

“At lære et håndværk er at skabe liv”

– Forstander Ellen Holberg

Når livet bliver værd at stå op til

– At mestre livet så det giver mening

Det er altafgørende, at de studerende trives i hverdagen. Det er motivationen og lysten til at møde op, der er spiller en rolle. Men hvad kan få en STU studerende ud af fjerene? Det har vi nogle bud på her:

• Det handler om, at den studerende bliver inkluderet i stedet for ekskluderet.
  • Det handler om, at den studerende gør brug af alle sine potentialer.
  • Det handler om, at den studerende oplever, at han eller hun bidrager til noget meningsfuldt.
  • Det handler om, at den studerende oplever, at han eller hun er en del af et fællesskab.

Jo stærkere fællesskab, des større chance for succes.