Rejser

På Juelsminde Dagskole sætter vi en global viden højt på dagsordenen. Vi tror på, at en viden om og en forståelse for andre verdensdele og fremmede kulturer, er med til at skabe empati og gode reflektioner hos de unge. Vi ynder at sige, at “Verden er mit klasseværelse”, fordi vi bevæger os meget rundt i verden, både i form af materialer og emner på skolen i Juelsminde – men også ved konkrete rejser ude i den store verden.

Vi rejser, fordi det giver de mentale rammer til at forstå og rumme andre mennesker og kulturer. Når man rejser ud for at opsøge forskelligheder, så er det meget lidt sandsyndeligt at man bliver irreteret eller udmattet, når man  finder dem. Hvilket ikke kun klæder os på til forståelse og empati, når vi møder nye mennesker, men også forbereder os til at lære af de forskelligheder, som vi allesammen har.

Vi rejser ikke kun ud for at lære om andre menneskeverdener, men også om vores egen; De følelser jeg har nu, er det på grund af min opvækst? Kultur? eller min socialle gruppe? For os er rejsen ikke blot en ferie væk fra hjemegnen, men i stedet en dybtgående og udviklende oplevelse hvis brugt korrekt.